Wyłudzenia danych
Szanowni Państwo,
Przypominamy, że zgodnie z komunikatami Komisji Nadzoru Finansowego w ostatnim czasie odnotowano masową wysyłkę fałszywych SMS.
Schemat działania cyberoszustów opiera się na masowej wysyłce wiadomości SMS z informacją o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Przestępcy podszywają się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, np.: Poczty Polskiej, InPost, UPS, itp., aby wzbudzić w swoich potencjalnych ofiarach możliwie jak największe zaufanie. Starają się nakłonić odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych karty płatniczej na fałszywej stronie internetowej, do której prowadzi link zawarty w SMS-ie. Umieszczony w wiadomości link, przenosi potencjalną ofiarę na fałszywą stronę, łudząco przypominającą prawdziwe strony firm kurierskich. Tam, pod pretekstem np. dopłaty za ponowną dostawę, znajduje się fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy nakłaniają do wpisania danych karty płatniczej, które wykorzystują następnie do kradzieży pieniędzy z konta ofiary.
W jaki sposób chronić się przed tego typu cyberatakami?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać z danych podanych w SMS-ie. Jeśli Klient podał dane kart płatniczych lub bankowości internetowej na portalu lub fałszywej stronie, powinien natychmiast skontaktować się ze swoim Bankiem.